Sejarah Motosikal Modenas Kriss
Motosikal dan Enjin Nasional Sdn. Bhd, atau lebih dikenali sebagai Modenas ialah syarikat pengeluar motosikal nasional yang menghasilkan pelbagai model motosikal kecil 200cc untuk pasaran tempatan dan antarabangsa. Ibu pejabat dan kilangnya terletak di Gurun, Kedah, Malaysia.
Sejarah syarikat tersebut bermula pada tahun 1990-an. Selepas kejayaan syarikat automotif nasional PROTON, kerajaan telah merancang untuk melancarkan projek motosikal nasional. Modenas ditubuhkan pada 1995 dan majoriti sahamnya dipegang oleh Kawasaki, Nissho Iwai, Khazanah Holdings Berhad dan DRB-Hicom Berhad.
Secara umumnya, Modenas menghasilkan model motosikal bawah 250 cc. Kebanyakan modelnya terdiri daripada model skuter serta model motosikal moped (kapcai).
KRISS
Kriss 110S
Modenas Kriss adalah model pertama yang dilancarkan oleh Modenas pada tahun 1996. Ia mula dipaparkan kepada umum semasa perarakan Hari Kebangsaan pada tahun 1996 dan mula dikeluarkan pada akhir tahun tersebut. Model asal hanya menggunakan brek gelendong, tetapi pada tahun 1999 model brek cakera hadapan telah dilancarkan, dikenali sebagai Kriss 2 (atau Kriss 115 Sports di sesetengah negara). Digerakkan oleh enjin 111 cc yang dibangunkan oleh Kawasaki, Modenas Kriss menjadi model motosikal paling laris di Malaysia.
Satu lagi varian Kriss iaitu Kriss SG dilancarkan pada tahun 2002. Walau bagaimanapun, tidak seperti varian Kriss yang lain, varian ini tidak begitu laris disebabkan oleh rekabentuknya yang agak ketinggalan zaman.
Semua varian Kriss menjalani perubahan kosmetik yang ketara pada tahun 2003 melibatkan lampu-lampu untuk memberi rekabentuk yang lebih baru dan lebih baik.
Kriss 100
Kuasa kuda: 5.0 kW (6.8 ps) at 7500rpm
Daya kilas: 6.7 Nm (0.69 kgf.m) at 5500rpm
Jenis enjin: SOHC 2 injap 4 lejang satu silinder, sejukan udara
Sesaran: 100 cc
Lubang x lejang: 55.0 x 49.5 mm
Nisbah mampatan: 9.0:1
Kapasiti tangki minyak: 4.3 L
Berat kering: 100 kg
Transmisi: 4 kelajuan
Kelajuan maksimum: Sekitar 140 km/j
Kriss 120
Kuasa kuda: 10.79 HP (7.3 kW) @ 8,500 rpm
Daya kilas: 17 N-m @ 12,500 rpm
Jenis enjin: SOHC 2 injap 4 lejang dua silinder, sejukan udara, autojet mesin
Sesaran: 120 cc
Lubang x lejang: 57.0 x 50.6 mm
Nisbah mampatan: 9.8
Kapasiti tangki minyak: 4.37 L
Berat kering: 88 kg
Transmisi: 7 kelajuan
Kelajuan maksimum: Sekitar 160 km/j
Kristar Krisstar
Kristar adalah model terkini yang dilancarkan pada penghujung 1999. Modenas bercadang untuk menghasilkan model Kristar sebagai sebuah model serba baru setelah hampir sedekad pengeluaran model Kriss.
Walaupun Kristar menggunakan enjin yang sama seperti Kriss, Modenas mendakwa Kristar memiliki kadar penjimatan minyak yang lebih baik iaitu 53.95 km/L @ 110 km/j, berbanding Kriss dengan kadar penjimatan minya sebanyak 40 km/L @ 90 km/j. Peningkatan kadar penjimatan minyak adalah hasil daripada pemasangan tiub pernafasan tangki minyak yang disambung ke rongga masukan untuk pelepasan asap yang lebih bersih dan penjimatan minyak yang lebih baik.
Selain rekabentuk serba baru serta penjimatan minyak yang lebih baik, Kristar juga mempunyai ciri-ciri seperti ruang letak barang di bawah tempat duduk yang boleh dibuka dari slot kunci penyalaan, lampu hadapan berkembar, peredam gaya superbike yang bergaya serta sistem pengesan kerosakan lampu belakang yang didakwa oleh Modenas sebagai satu-satunya model yang dilengkapi dengan sistem tersebut.
GT 128
TRANSFORMASI GENERASI TERKINI MODENAS
Pada Mac 2009, Modenas telah melancarkan motosikal model terbaru MODENAS GT 128 yang menampilkan satu transformasi dari segi rekabentuk yang berbeza dari model-model yang telah diperkenalkan sebelum ini. Motosikal ini menggunakan enjin 130cc yang dilengkapi teknologi Kawasaki. Projek model ini dinamakan P507, telah mula dibangunkan seawal tahun 2006 dan telah melalui ujian-ujian yang getir oleh jurutera-jurutera tempatan Modenas untuk meyakinkan lagi tahap kualiti dan kualiti rekabentuk. Berdasarkan ciri-ciri enjin yang tahan lasak dan menjimatkan petrol, model ini juga dilengkapi brek cakera hadapan dan belakang untuk kuasa membrek yang lebih sempurna dan selamat, rim sukan (sport rim) untuk pengendalian motosikal yang lebih cekap dan kelihatan bergaya, panel paparan meter elektronik dengan penunjuk aras untuk petrol, keupayaan bateri dan minyak enjin. Selain itu, ia juga dilengkapi dengan Meter RPM beranalog dan Pengesan Posisi Pendikit Minyak Throttle Positioning Sensor (TPS) yang berupaya mengoptimumkan penggunaan bahan api serta lampu yang lebih terang. Ianya juga menampilkan empat corak warna menarik iaitu oren uranium, hijau kriptonia, silver (perak) titanium dan putih millenia serta grafik yang mampu menepati citarasa golongan yang mahukan ketrampilan sporty, berani dan berevolusikan generasi terkini.
Dinamik MID120Z
Setelah bertahun-tahun hanya menghasilkan hanya motosikal berenjin 4 lejang, Modenas melancarkan model 2 lejang sulungnya, Dinamik bersama-sama dengan skuter Elit dan Ceria. Modenas mendakwa model ini melepasi piawaian emisi Euro 2 tanpa penggunaan pengubah bermangkin.
Model ini dibina oleh Modenas sebagai persediaan untuk menyertai kejuaraan Malaysian Cub Prix yang selama ini didominasi oleh mesin Yamaha. Semasa kejuaraan tersebut, Modenas menaikkan sesaran Dinamik kepada 125 cc untuk memperoleh lebih kuasa dan daya kilas.
Karisma 150RR
Beberapa tahun kebelakangan ini, semakin banyak model skuter diperkenalkan di Malaysia. Walau bagaimanapun, Kawasaki tidak menghasilkan skuter, oleh itu Modenas perlu merujuk kepada sebuah syarikat skuter Taiwan untuk pemindahan teknologi skuter. Sungguhpun demikian, Modenas perlu memperbaharui sendiri model skuternya kerana kualiti skuter buatan India yang begitu rendah.
Barisan pengeluaran terawalnya mengalami masalah pengendalian, namun setelah banyak pembaharuan yang dilakukan untuk membaii pengendaliannya skuter Modenas Karisma menjadi model skuter paling popular di Malaysia.
Elit & Elit Sport 150
Pada bulan Ogos 2003, Modenas melancarkan tiga model sekaligus untuk menghadapi persaingan sengit dalam pasaran skuter Malaysia dengan skuter-skuter dari Eropah dan Asia, di mana kebanyakan skuter bersaing untuk merebut hati peminat skuter dengan kuasa dan gaya yang berlainan.
Skuter Modenas Elit dilancarkan sebagai alternatif kepada Modenas Karisma, dan didatangkan dalam 2 pilihan sesaran - model 125 cc and model 150 cc yang lebih berkuasa.Kedatangan Elit Sport baru muncul pada tahun 2006.Ia didatangi dengan bentuk dan chasis yang lebih kukuh dan bergaya.Di negara eropah Elit Sport 150cc dikenali sebagai "Bob Cat" manakala di taiwan dan jepun "PGO Gmax".Walaupun skuter sering dipertikaikan kurang berkuasa atau laju, namun motosikal ini mampu mencecah kelajuan 130km/j dengan masa yang cepat tanpa sebarang masalah.Malah motosikal cup seperti Honda EX5 100cc,Kriss 110cc,120cc,128cc, Yamaha Lagenda 110cc,115cc dan Nouvo LC 135cc tidak mampu mengatasi kuasa sedia ada pada skuter ini.Dengan harga yang juga berpatutan ia membuatkan skuter ini mampu dimiliki oleh semua golongan di Malaysia.
Ceria
Skuter Modenas Ceria dilancarkan bersama-sama dengan model Elit. Skuter ini mengguinakan enjin 100 cc yang lebih kecil, menjadikan model Ceria sebagai model skuter dengan sesaran terendah pernah dibina oleh Modenas.
Elegan
Pada penghujung Februari 2004, Modenas melancarkan skuter sejukan air pertama mereka, Modenas Elegan. Model inin disasarkan kepada golongan yang ingin melakukan perjalan jarak jauh. Sebagai tambahan kepada enjin sejukan air yang berkuasa, skuter Elegan mempunyai tangki minyak yang mudah dicapai di bawah hendal, ruang letak barang yang besar di bawah tempat duduk, dan meter digital untuk odometer meter suhu dan tolok minyak. Dinding silinder enjin disaluti seramik Ni-Si untuk ketahanan yan lebih baik semasa perjalanan jauh.
Passion
Kuasa kuda: 7.1 kW @ 7,750 rpm
Daya kilas: 9.3 N·m @ 6,7850 rpm
Jenis enjin: SOHC 2 injap 4 lejang 1 silinder, sejukan udara
Sesaran: 124.9 cc
Lubang x lejang: 51.5 x 60 mm
Nisbah mampatan: 9.9:1
Kapasiti tangki minyak: 4 L
Berat kering: 97 kg
Transmisi: CVT
Kelajuan maksimum: Lebih kurang 120 km/j
Jaguh 175
Pada tahun 1998, Modenas membina model cruiser kecil berasaskan model popular Kawasaki Vulcan. Model ini disasarkan kepada peminat motosikal yang ingin memiliki model motosikal cruiser Amerika tetapi tidak berkemampuan akibat cukai import motosikal yang sangat tinggi diletakkan oleh kerajaan serta disebabkan keengganan bank untuk membiayai pinjaman untuk membeli motosikal besar. Modenas Passion adalah model skuter terbaru yang dilancarkan oleh Modenas pada Januari 2006. Modenas Passion yang menggunakan sepasang roda besi tuangan 19 inci menghadapi persaingan sengit dengan Yamaha Ego 125z.
Modenas CT115S
Modenas telah melancarkan motosikal keluaran terbaru mereka pada tahun 2015, iaitu CT115S. Motosikal ini dijanakan dengan enjin bersensaran 115cc. Motosikal ini mampu menarik perhatian orang ramai kerana reka bentuknya yang agak sporty serta dengan soket kuasa di bawah tempat duduk.
Penglibatan dalam perlumbaan motosikal
Pada Mac 2008, Modenas telah membentuk satu pasukan baru iaitu Modenas Yuzi Pachi Racing Team dalam siri Kejuaraan Cub Prix Malaysia AAM PETRONAS Sprinta. Modenas selaku pengeluar motosikal nasional telah bersetuju untuk menjalinkan kerjasama dengan Shahrul Yuzi Motosports Sdn Bhd, dan PACHI Motorsports. Penglibatan MODENAS dalam siri perlumbaan ini adalah bertujuan untuk mempromosikan motosikal 4 lejang Modenas.Pasukan ini akan menggunakan motosikal KRISS 110, yang pernah digunakan dalam siri kejuaraan pada dua tahun lepas dan KRISS 120, motosikal berkuasa 120cc yang pertama di Malaysia yang telah dilancarkan oleh MODENAS pada bulan Ogos 2007.
Modenas juga telah membentuk pasukan kilang sendiri pada April 2005 serta menaja beberapa pasukan yang menggunakan mesinnya dalan kejuaraan Malaysian Cub Prix, sebuah kejuaraan perlumbaan motosikal kapcai untuk berentap dengan mesin-mesin Yamaha dan Suzuki. Kesemua pasukan menggunakan Modenas Kriss untuk kategori Wira dan Modenas Dinamik untuk kategori Expert.
Modenas juga pernah menyertai perlumbaan Grand Prix Motosikal melalui pasukan Modenas KR3 sebelum diambil alih oleh PROTON pada tahun 2001. Modenas membina motosikal 500 cc 3 silinder 2 lejang untuk pasukan tersebut dan Kenny Robert JR dadalah penunggang untuk pasukan tersebut.
Comments
Post a Comment